الثلاثاء، 7 أغسطس 2012

قصة مجرد حلم الحلقه 15


" حاضر "
" يلا هاتي ايدك وتعالي نطلع برا الاوضه ونفرح ماما بيكي .. "
ندى مدتله ايديها وهوا مسكها وقامت معاه وفضل مسندها لحد ما طلعت معاه برا الاوضه
اول لما اسماء وهدى ومامت ندى شافو المنظر دا اتصدمو وفتحو بؤهم وعنيهم
اسماء " نددددددددى "
هدى " ندى حببتي ايه دا انتا سامعاني؟ "
ندى بصتلهم وبعدين بصت لمامتها وسابت ايد عماد وراحت مشيت لمامتها وحضنتها وفضلت ماسكه في لبس مامتها
ندى " ماما وحشتييييييييني وحشني حضنك يا امي "
وبدأت تعيط اكتر واكتر
الام " وانتي ياحبيبت ماما وحشتيني وحشتني كلمة ماما منك .. وحشتيني اوي اوي اوي .. يااااااااه يابنتي "
هدى " حمدلله على سلامتك ياحبيبت قلبي "
اسماء " حمدلله على سلامتك يا احلى اخت في الدنيا "
ندى سابت حضن مامتها وراحت حضنت اسماء وهدى
وكل دا عماد بيتفرج عالموقف وواقف مبسوط وبيبتسم
مامت ندى بصت لعماد
الام " شكرا يابني "
عماد " انا؟ "
الام " اكيد .. "
عماد " عليه ايه ياست الكل .. يا ام الغاليه "
الام " الله يكرمك يابني .. والله كنت خلاص قربت ايأس اني اسمع صوتها تاني "
عماد " الحمدلله ياطنط حمدلله على سلامتها "
اسماء " بس بعد اذنك عايزه اعرف بس .. ازاي عرفت تخليها تتكلم كدا وكمان تقوم ما شاء الله "
عماد ابتسم وبص لندى " دي سر المهنه بأه "
اسماء " ههههه ماشي يا دكتور .. انا عملت الكيكه دي مخصوص عشان حضرتك جاي يلا اهي حلاوة رجوع حبيبتنا لينا "
عماد " تسلم ايدك يا ... "
اسماء " اسماء .. اسمي اسماء "
عماد " اهلا يا اسماء وانا عماد "
اسماء  " اتشرفت بمعرفة حضرتك "
ندى " ماما "
الام " ياعيونها "
ندى " عايزه ازور بابا انهردا "
الام " انهردا !! "
ندى " ارجوكي يا ماما "
الام " ياحبيبتي دلوقتي مينفعش .. ننزل الصبح بدري ونروح نزورو من عنيا ولا يهمك "
اسماء " وانا جايه معاكو ان شاء الله "
هدى " وانا كمان "
عماد " خلاص .. وانا لازم اروح ازورو وندعيلو كلنا "
ندى " شكرا يا دكتور "
عماد " اووووه .. طب شكر ايه دا بأه دلوقتي "
ندى " بفضلك بعد ربنا سبحانه وتعالى .. انا دلوقتي قاعده معاكو وبتكلم .. انا عندي احباط كبير اوي وانتا اللي رفعت معنوياتي شويه بكلامك "
عماد " دا واجبي يا ندى .. وبعدين خلونا نتفق على حاجه يا جماعه ممكن "
الكل " اكيد "
عماد " من هنا ورايح انا عماد وبس .. من غير حضرتك ومن غير دكتور اتفقنا "
الام " انتا ليك احترامك بردو يابني "
عماد " انا زي ابن حضرتك يا طنط .. ارجوكو شيلو التكلفه دي "
الام " انا يشرفني انك تبأه زي ابني "
وموبايل ندى رن
الام بصت فيه بعدين ادته لندى
ندى " مين يا ماما "
الام " مكتوب منه يابنتي "
ندى " منه؟ .. "
ومسكت الموبايل بصت فيه لقت رقم منه وفي لحظه افتكرت كل حاجه تبع منه
وردت
" الو "
" ندى ازيك "
" الحمدلله يا منه انتي عامله ايه وبنتك ازيها "
" بخير الحمدلله البقاء لله ياحبيبتي والله ما كنت اعرف غير انهردا ومعرفش حتى مكان بيتك اجي اعزيكي "
" ونعم بالله .. لا يا منه مش محتاجه انتي بنتك معاكي ومش معقول تتشحططي بيها كدا "
" انا عايزه بس اجي اعزيكي والله وهسيب بنتي مع خالتها "
" لا يا منه  كفايه سؤالك بالتليفون ربنا يكرمك يارب شكرا ليكي "
" العفو على ايه دا اقل حاجه اعملها معاكي وعشانك انا عايزه اخدمك مامتك عامله ايه وانتي اكيد متدايقين طب عايزين اعمل اكل تاكلوه طيب او حاجه "
" لالالا احنا كويسين مش محتاجين اي حاجه والله انا كل اللي يهمني انك تكوني كويسه وتاخدي بالك من بنتك بس وانا والله عندي اسماء وهدى اصحابي وشايلين عني وعن ماما كتير "
" طب عشان خاطري لو محتاجه مني اي حاجه كلميني "
" حاضر والله يا منه تسلمي يارب "
" الله يسلمك ياحبيبتي خدي بالك من نفسك وعزيلي طنط ربنا يرحمو ويصبركو "
" اللهم امين يارب "
" ماشي يا ندى عايزه حاجه "
" سلامتك يارب "
" الله يسلمك خدي بالك من نفسك مع السلامه "
" سلام "
وقفلت معاها ..
ندى " بتسلم عليكي يا ماما وبتقولك البقاء الله .. هيا لسه عارفه انهردا "
الام " فيها الخير يابنتي .. ونعم بالله "
عماد " ندى "
ندى " نعم "

عماد " انا عارف انه مش وقته بس ايه رأيك .. هتعملي ايه "
ندى " ايه رأيك يا ماما "
الام " في ايه ياحبيبتي "
ندى " اسافر زي ما كنا متفقين "
الام " والله يابنتي اللي يريحك "
عماد " انا عايزك تعملي اللي يريحك ويسعد باباكي في قبره الله يرحمه "
ندى " الله يرحمه ويحسن اليه .. اسماء .. هدى .. ايه رأيكو اعمل ايه "
اسماء " انا مع فكرة سفرك يا ندى "
هدى " وانا كمان "
ندى " انتو شايفين كدا؟ "
اسماء وهدى " جدا جدا "
ندى " طيب يا عماد انا هفكر انهردا وارد عليك بكرا ان شاء الله "
عماد " وانا هستنى ردك يا ندى .. وتحت امرك في اي وقت .. انا هضطر امشي بأه عشان عندي مشاوير كتير والله لازم اعملها وحمدلله على سلامتك يا ندى يارب تفضلي كويسه دايما "
ندى " الله يخليك يا عماد تسلم الله يسلمك "
الام " ماتخليك يابني شويه والله القعده معاك مونسانا "
عماد " الله يكرمك ياطنط ويخليكي دا من ذوق حضرتك بس .. انا والله عندي شغل لازم اخلصه وان شاء الله هنزل بكرا نزور عمي مع بعض "
ندى " هنستناك "
عماد " ان شاء الله .. عن اذنكو "
الام " اتفضل يابني .. مع السلامه "
ومشي عماد ...

اسماء " انا مبسوووووطه بيكي يا ندى "
هدى " وانا طايره بيكي فرحه والله ياصحبتي حمدلله على سلامتك يا غاليه "
الام " الحمدلله يابنتي .. "
ندى " ربنا يخليكو ليا يارب "
الام " بقولك ايه يا ندى "
ندى " نعم يا ماما "
الام " انا مش هقدر اجي معاكو بكرا "
ندى " ليه يا امي "
الام " اصل انا نسيت اني مينفعش اشوف رجالة لحد ما تخلص الاربعين لجوزي الله يرحمه ولا اخرج من بيتي ونسيت وشفت عماد مش عارفه ازاي فاتتني وفاتتكو وفاتته هوا نفسه وكمان سامح "
اسماء " اوووووووف ياطنط تصدقي فعلا فاتتنا استغفر الله العظيم "
ندى " استغفر الله طب وبعدين يا ماما "
الام " مش عارفه يابنتي دنا افتكرت دلوقتي وعماد ماشي من عندنا "
ندى " معلش يا ماما انتي مكنتيش تعرفي ومش مشكله احنا هنروح بكرا ان شاء الله لوحدنا وبعد الاربعين تبأي تزوريه انتي "
الام " ان شاء الله يابنتي وربنا يسامحني .. يلا هقوم احطلك الاكل زمانك جعانه اوي "
ندى " لالالا مش عايزه اكل اي حاجه "
هدى " اننننننسي .. هتاكلي يعني هتاكلي "
اسماء " ميهمكيش يا طنط هاتي الاكل وسيبيها علينا احنا هنأكلها بنفسنا "
الام " حاضر "
ودخلت الام المطبخ وقعدو اسماء وهدى مع ندى

اسماء " ندى ندى "
ندى " نعم يا اسماء "
اسماء " ايع رأيك في عماد "
ندى " محترم اوي والله وبجد مش عارفه ازاي اشكره الله يكرمو يارب "
اسماء " لاااا مش دا قصدي "
هدى " ودا وقتو بردو يا اسماء "
اسماء " اه وقته يعني اومال امتى وقته لما سامح يرجعلها ؟ "
ندى " ايه دا ايه دا ايه دا انتو بتقولو ايه "
هدى " انا مليييييش دعوه "
ندى " قصدك ايه يا اسماء !! "

هناك تعليقان (2):

  1. الحلقة تحححححححححححححححححححححححححححفة

    هولي

    ردحذف
  2. gamela gedn ya rana .. ya rab ttgoz 3emadd dah ;)

    amira

    ردحذف