الأربعاء، 31 يوليو 2013

قصة طرق مسدوده الحلقه السابعة عشر


" حلمت بسامي "
مجدي بصلها وضيق عنيه شويه ..
استغرب !
" حلمتي بايه ياحبيبتي؟ هوا كويس؟ بيقولو الحلم بالميت حق "
" حلمت انو واقف بيكلمني وبيقولي انا فرحت اوي بالورد وابأو تعالو اقعدو معايا كل فتره عشان اتونست بيكو
ومتبعديش عن بابا هوا بيحبك وباسني وفجأه ملقتوش فضلت انده عليه واعيط لحد ما صحيت "
مجدي خدها في حضنو وطبطب عليها وباسها على راسها
فضل يهدي فيها واقنعها تنزل تفطر معاه قبل ما يروح شغلو
كانت سماح كالعاده محضرالو الفطار ..
لما لقت سمر راحت بسرعه عملتلها العصير بتاعها وعملتلها سندوتشين وجابتهوملها

" سمر؟ "
" نعم ياسماح "
" مالك شكلك معيط "
" حلمت بسامي الله يرحمو "
" ياحبيبي .. وهوا كويس؟ مبسوط؟ "
" كان شكلو جميل .. ربنا يرحمو ياسماح "
" امين يارب ياحبيبتي .. متزعليش نفسك دا راح للي احسن مني ومنك "
" ونعم بالله .. "

ومشيت سماح ع اوضتها

ع الفطار

" بقولك ايه ياسمر "
" نعم يا بابا "
" تيجي معايا انهردا وانا بشوف الشقه؟ "
" هيا ميار مش جايه معاك "
" انا عايز الشقه على زوق بنتي حبيبتي .. انتي وراكي حاجه انهردا ؟ "
" مفيش عندي بس مشوار كدا مع صحابي وبليل عندي تنس هكنسلو "
" ابأي قوليلي حبيبتي كل يوم بليل تاني يوم عندك ايه عشان ابأه عارف دنيتك ماشيه ازاي "
" حاضر يا بابا "
" طيب والتنس ليه هتلغيه "
" مش عايزه اكمل "
" ليه "
" عشان بيفكرني بسامي الله يرحمو وهوا اللي كان بيشجعني عليه "
" بالعكس لازم تعملي الحاجه اللي كان بيحبك تعمليها "
" هوا كان بيجي معايا انا مش هروح من غيرو "
" طب ولو قولتلك اجي معاكي انا ايه رأيك؟ "
سمر لا اراديا ابتسمت وباسته على خده لاول مره
فرح اوي مجدي بالحركه دي .. وحس انه اخيرا بنته قربت منه

خلصو فطار واتفقو انهم بكرا يشوفو الشقه وانهردا يروحو التدريب بتاع التنس
مجدي لقى نفسه اتأخر ع الشغل سابلها فلوس وباسها ع راسها ومشي ..

بصت عليه بابتسامه وهوا طالع وحست انها مبسوطه اوي بعد ما قالها انو هيروح معاها
دي اول مره يهتم بحاجه تخصها اصلا ..

طلعت اوضتها مسكت الموبايل وكلمت ماجي

" الو صباح الخير "
" صباح النور يا سمر "
" قومي يلا عشان ننزل مش كنتو عايزني "
" ااه صح .. هوا الساعه كام "
" داخله ع التسعه "
" طب يلا ماشي .. هنحضر محاضرة انهردا؟ "
" مش عارفه .. قومي بس انتي وانجزي ونشوف الحوار دا .. هعدي عليكي كمان ساعه تكوني جاهزه "
" ماشي باي باي "
" سلام "

قفلو سوا وقامت سمر تلبس
خلصت لبس وجهزت ونزلت ركبت  العربيه ولسه بتتحرك لقت موبايلها بيرن
مسكته لقت ادم بيتصل ..
استغربت اوي من المكالمه الغريبه دي لان ادم مش بيتصل غير كل فين وفيييييييين مره بالصدفه اذا في حاجه
وهيا عارفه انه بيعمل كدا عشان ميزعجهاش وعشان محترم انها مرتبطه حتى لو هما صحاب
ردت بكل هدوء وهيا بتتحرك بالعربيه

" الو "
" صباح الخير يا سمر ازيك "
" انا تمام الحمدلله انتا عامل ايه "
" انا كويس الحمدلله .. انا اسف والله بس محمد لسه قايلي .. البقاء لله "
" ونعم بالله مرسي جدا يا ادم "
" على ايه دا اقل واجب اصلا .. عندنا محاضره انهردا مش هتحضري؟ "
" انا رايحه الجامعه انهردا بس مش عارفه لسه هحضر ولا لاء "
" طيب عموما انا ومحمد وعصام موجودين اشطه "
" خلاص ماشي اشوفكو "
" تمام خدي بالك من نفسك لا اله الا الله "
" محمد رسول الله "

قفلت معاه وكملت سواقه لحد ما وصلت لبيت ماجي ولقتها تحت مستنياها
ركبت معاها وسلمو على بعض
" انا كلمت بيتر وهيقابلنا في الجامعه "
" خلاص ماشي "
" مالك انتي وهوا ايه حكايتكو "
" لا حكايه ولا بتاع الموضوع كلو اني متدايقه من بعد سامي الله يرحمو "
" وعامله ايه دلوقتي مش احسن؟ "
" اهو .. بحاول ابأه احسن "
" مش ناويه تقلعي الاسود دا بأه "
" بعد الاربعين .. مستحيل اقلعو دلوقتي "
" طيب ياحبيبتي .. "


وصلو ع الجامعه وركنو عند الكافيتريا وماجي كلمت بيتر قالها انه قاعد جوا مستنيهم ..
دخلو سلمو عليه وقعدو معاه
بيتر كان باصص لسمر اوي وساكت وسمر كانت ساكته ومش باصاله
ماجي حاولت تلطف الدنيا شويه ..

ماجي " طب بصو انا هقوم اطلب اي حاجه نشربها ومينا جاي هقف معاه برا شويه ماشي "
بيتر " خلاص ماشي ياماجي "
قامت ماجي من معاهم وسمر باصه عليها

" ممكن تبصيلي شويه لو سمحتي ؟ "
" نعم يابيتر! "
" مالك فيكي ايه "
" مفيش حاجه "
" من ساعة سامي وانتي فيكي حاجه مش مظبوطه "
" انا رجعت مسلمه تاني .. وانا وانتا في ديني منجوزش لبعض .. مش ناويه اكمل معاك يابيتر خلاص "

" نعم !! "

الثلاثاء، 30 يوليو 2013

قصة طرق مسدوده الحلقه السادسة عشر


سمر بصت لباباها ومعرفتش ترفض ولا توافق
وفي الاخر بعد صمت طويل قالتلو ماشي
مجدي فرح اوي واتصل بميمي وقالها تجهز عشان هيعدو عليها ياخدوها


. . .

خلصت د.هناء كل حاجاتها ونزلت راحت لسماح المطبخ
" سماح "
" نعم ياستي "
" شكرا على كل حاجه "
" في ايه يادكتوره ايه اللي حصل لكل دا "
" منتي عارفه .. اتطلقت يا سماح ! "
" معلش .. محدش عارف الخير فين الحمدلله "
" عارفه يا سماح .. كلام بيني وبينك! انا معرفتش احافظ على بيتي .. انا اللي عملت كدا .. بس انا مش ندمانه .. شغلي اهم عندي من اي حاجه .. يلا الحمدلله .. المهم عايزاكي تكلمي عربيه تيجي تنقل الشنط دي عشان عربيتي مش هتكفي "
" حاضر يادكتوره "

. . .


 وصلو عند بيت اهل ميمي . .
ونزل مجدي من العربيه قال لسمر ثواني وراجع
دخل البيت وهيا بعد ما دخل نزلت من العربيه قعدت ورا عشان لما ميمي تيجي تقعد جنب مجدي
فضلت قاعده مستنيه .. شويه ومسكت موبايلها بصت عليه لقتها سايباه سايلنت
بتبص ع المكالمات لقت 30 مكالمه من بيتر و 4 مسجات كلهم منه مضمونهم انتي فين ومش بتردي ليه ..
لسه هتشيل السايلنت لقت بيتر بيتصل تاني
لوت شفايفها وبصت قدامها لقت باباها ومراته لسه مجوش
وقررت انها ترد ع السريع

" الو "
" انتي فيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييين مش بتردي على اهلي ليه يا سمر ايه الاسلوب دا "
" بص انا مش هعرف اتكلم كتير .. انا عايزه بس اطلب منك طلب "
" امم ! "
" قوللي دلوقتي انتي طالق عشان ارتاح "
" نعم "
" لو بتحبني يابيتر عشان خاطري قولهالي "
" دنا مصدق يا سمر ! "
" معلش قولهالي وبعدين نعمل ايه حاجه ولا نتكلم ف اي حاجه "
" ياسمر هيا الحكايه لعب عيال "
" بقولك عشان خاطري !! "
" لساني مش مطاوعني "
" لو بتحبني يا بيتر "
" حاضر يا سمر .. انتي طالق "
" شكرا .. هكلمك بعد شويه سلام دلوقتي "

قفلت في وشه قبل ما يرد عليها وشالت السايلنت
رجعت راسها لورا ع الكنبه في العربيه واتنهدت بـ ااااااه كبيره  وغمضت عنيها
مفيش دقايق ولقت الباب جنبها بيتفتح
اتخضت وبصت بسرعه لقتها ميمي .. حست انها شافتها قبل كدا بس مش فاكره فين
ودخل مجدي العربيه
مجدي" ميمي دي سمر .. سمر مراتي دي .. ميمي او ميار اللي تحبي تقوليهولها قوليه "
سمر ابتسمت لميمي وميمي ابتسمتلها وسلمو على بعض بالايد
ميمي " ازيك ياسموره عامله ايه "
سمر " الحمدلله كويسه .. اتفضلي حضرتك قدام جنب بابا انا تمام كدا هنا "
مجدي " انتي مش كنتي قاعده قدام "
سمر " معلش بأه يا بابا ميصحش "
ميمي " هههههه ماشي "
قفلت ميمي الباب بتاع العربيه وراحت قعدت قدام جنب مجدي
واتحركو ع المطعم

الدقايق بتفوت سمر ساكته وميمي بتحاول تجاريها في الكلام وتكسبها ومجدي بيهزر مع سمر عشان تطلع من جو الخجل اللي هيا فيه والصمت . .

لحد ما وصلو ودخلو قعدو في المطعم
وفي وسط الكلام

مجدي" سمر حبيبتي "
سمر " نعم يا بابا "
مجدي " نويتي على ايه "
سمر " نويت على ايه فـ ايه ! "
مجدي " هنقعد فين يعني "
سمر " اللي طنط تقول عليه انا معنديش مشكله بس بصراحه مش عايزه اقعد في الفيلا وسامي الله يرحمو مش فيها "
ميمي " قوليلي ميار او ميمي بلاش طنط دي متعجزنيش هههههه "
سمر " هههههه لا ابدا مش تعجيز بس لسه مخدتش عليكي "
مجدي " ان شاء الله مع الوقت هتحبيو بعض كمان وتبأو صحاب "
ميمي " والله نفسي ياسمر نقرب من بعض اوي .. انا بحبك انتي وسامي الله يرحمو من غير ما اعرفكو والله اسألي حتى مجدي "
مجدي " ربنا يعلم يا سمر كانت دايما تطلب مني تشوفكو .. انا واثق انكو هتقربو من بعض اوي "
سمر بابتسامه خفيفه " ان شاء الله .. هوا انا شفتك فين قبل كدا ؟ "
وبصت لميمي . .
ميمي " اكيد يوم الوفاه "
سمر فضلت مركزه في ميمي شويه قليلين
سمر " اااااااااااااه .. صح كنتي مع بابا .. معلش انا ربنا اللي عالم حالتي وقتها كانت ايه "
ميمي " حقك ياحبيبتي والله .. "
مجدي " كلنا كنا هنتجنن والله يابنتي .. ربنا يرحمو "
سمر وميمي " يااارب "

موبايل سمر رن . . .
سمر " ايه دا ! "
مجدي " في ايه "
سمر " سماح ! "
مجدي " خير ان شاء الله ردي شوفي تلاقي امك عامله عمايلها لسه "

سمر ردت وهيا قلقانه بعد ما افتكرت اللي حصل انهردا
" الو "
" ايوا يا سمر عامله ايه "
" كويسه الحمدلله .. في حاجه ولا ايه يا سماح "
" لا ابدا انا بس كلمتك عشان اقولك ان الدكتوره مشيت خلاص "
" مشيت على فين "
" ونبي ماعرف بس هيا خلتني اكلملها عربيه تنقلها شنطها كلها "
" شنطها! "
" ااه يا سمر والله "
" امممم طيب ماشي ياسماح انا شويه وجايه وبابا معايا "
" ماشي "

وقفلت معاها ..

مجدي " خير في ايه "
سمر " بتقوللي ماما خدت حاجتها وشنطها ومشيت بس مش عارفه على فين ..! "
مجدي " منا جايبلها شقه تلاقيها راحت عليها "
سمر " يلا .. "
ميمي " ههههه على رأيك ياسموره .. يلا ... "
سمر بصت لميمي وابتسمتلها وهيا من جواها بتقول وانتي مالك دي امي وانا حره اتكلم عنها زي منا عايزه مش كفايه متجوزه بابا !

مجدي " طيب ايه رأيكو انا هجيب شقه ونقعد فيها ونسيب الفيلا .. ولا اخد فيلا تانيه "
سمر " براحتكو "
ميمي " انا شايفه ياحبيبي ان شقه كفايه احنا تلاته بس "
سمر " اربعه "
مجدي " اربعه ! "
سمر " سماح طبعا هتيجي معانا انا مش هسيبها .. "
ميمي " سماح مين اصلا "
مجدي " البنت اللي عندنا في البيت .. بس ياسمر ادي ميمي موجوده وبتعمل اكل تاكلي صوابعك وراه .. ملهاش لزمه سماح "
سمر " خلاص هعيش انا وسماح لوحدنا في الفيلا "
ميمي " ودا كلام بردو ياحبيبتي .. عيب طبعا! خلاص ياحبيبي خليها تيجي مش مشكله اهي تساعدني "
مجدي " خلاص اللي تشوفوه "

خلصو اكل ولسه هيقومو موبايل سمر رن تاني
بصت فيه لقت ماجي بتتصل .. بصت في ساعتها لقتها 7
استغربت اوي من الوقت اللي طار دا
وردت على ماجي وهما رايحين يركبو العربيه

" ايه يا ماجي ازيك ياحبيبتي "
" الحمدلله انتي عامله ايه "
" اهو شغال .. "
" احسن دلوقتي؟ "
" ااه الحمدلله "
" طب الحمدلله .. بقولك ايه عايزه اشوفك "
" دلوقتي؟ "
" لاء بكرا .. انا وبيتر "
" امممممممم .. طيب ان شاء الله بكرا بأه "

مفيش دقيقتين وقفلو مع بعض

سمر " بابا رايح فين "
مجدي " هروح ميمي وبعد كدا نروح احنا "
سمر " طب سوري يعني ايه المشكله انها تيجي معانا ما خلاص ماما مش موجوده "
مجدي " انا معنديش اي مشكله انتي ايه رأيك يا ميمي "
ميمي " لا لا بلاش عيب الناس حواليكو يقولو ايه طلق واتجوز على طول .. والبواب والبنت اللي في البيت لالا طبعا وكمان عيب اخد مكان مامتك ياسمر في البيت مينفعش "
سمر " براحتك انا قولت بدل ما تروحي يعني "
ميمي " مرسي ياروحي تسلمي .. "
مجدي " انا ان شاء الله يومين بالكتير واخد الشقه الجديده وننقل عليها "
ميمي " ان شاء الله "

وصلو ميمي البيت وروحو هما ع الفيلا
طلعت سمر ع اوضتها غيرت هدومها وحطت دماغها ع السرير محستش بنفسها

تاني يوم . .

سمر صحيت بتعيط
مفيش ثواني ودخل مجدي عليها لقاها بتعيط

" ايه دا صباح الخير مالك ياحبيبتي!! دنا جاي ابوسك واصبح عليكي في ايه مالك !؟ "